آداب جالب مراسم پشم چيني

آموزش زبان كردي كرمانجي

آداب جالب مراسم پشم چيني

۲۲ بازديد
همه ساله در اواخر فروردين و ارديبهشت ماه ، دامداران دهستان هزارمسجد شروع به پشم چيني گوسفندان به روش سنتي و با استفاده از دوكارد كه در زبان در كرمانجي به آن "هَورينگ " گفته مي شود مي كنند. اين مراسم كه با ياري وكمك و شركت همسايه ها ، دوستان و فاميل نزديك ( هاوار رفتن ) در يك محل از پيش مشخص شده مثل اصطبل (گاش) در داخل روستا يا در طبيعت  انجام مي شود.



پشم چيني كه در اصطلاح محلي به آن گوسفندتراشي و در زبان كرمانجي " پَز بر" گفته مي شود با شور و هيجان بسيار برگزار مي شود. بدين صورت كه در هر روز ( يك روز آفتابي و هواي مناسب) به تناسب تعداد گوسفندان يك نفر از دامداران با دعوت قبلي تعدادي از دوستان و فاميل گوسفندتراش ( كساني كه در زمينه پشم چيني مهارت و توانايي دارند) شروع به گوسفندتراشي مي كند. و هريك از فاميل كه در اين مراسم دعوت هستند با آوردن شيريني و شكلات حضور ومراسم گوسفندتراشي را تبريك مي گويند.

سپس در حين پشم چيني با دود كردن اسپند (ئَورزلي) و پخش شيريني و شكلات يكي از بزرگان يا ريش سفيدان با گفتن دعاها و ذكرهايي همچون " اگرخسته جاني بگو يا علي ، اگر ناتواني بگو يا علي ، تنت گر بيفتد ميان بلا مترس از بلا و سه مرتبه حيدروار ، قنبروار ، جليل و خراساني بگو يا علي يا علي يا علي ، و بر محمد و آل محمد صلوات" و جوابهاي ياعلي، ياعلي و صلواتهاي بلند گوسفندتراشها، خستگي را از تن آنها بيرون و شور وهيجاني وصف ناشدني در بين آنان ايجاد مي كنند.



در پايان نيزهمه دعوت شدگان و گوسفندتراشان، ناهار را نيز ميهمان صاحب  مراسم (دامدار) هستند . كه عموما يكي از گوسفندانش را به مناسبت گوسفندتراشي ذبح وبا يخني پلو چرب و خوش مزه از ميهمانان و كارگران پذيرايي مي كند.



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد